Visits, voetbal en uit vliegtuigen vallen - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Eveline Walter - WaarBenJij.nu Visits, voetbal en uit vliegtuigen vallen - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Eveline Walter - WaarBenJij.nu

Visits, voetbal en uit vliegtuigen vallen

Door: eef

Blijf op de hoogte en volg Eveline

25 Juni 2006 | Tsjechische Republiek, Brno

Jaaaa, aan al het goede komt een eind. Niet te geloven hoe snel aan sommige goede dingen een eind moet komen. Vandaag en de afgelopen dagen is Vinarska nog leger dan leeg gelopen. Utrechtse Anne weg, Belgische Jodie weg, Poolse Marta weg (na wat waterpijp hehe), roomie Ilse weg. Volgende week de rest. En dan ik nog... Maar gelukkig heb eerst nog wat plannen, die iets te maken hebben met Duitsland en Slovenie in een nader te bepalen volgorde haha... En Sas, jeeeeee!!!

Maar goed. Nog een laatste bezoek gehad in Brno. Mijn lieve moeder en oom Ben. Erg gezellige en erg vermoeiende dagen gehad he? Heel veel Tsjechische indrukken opgedaan. Dagje Brno gedaan, een dag naar Praag. En een dag naar Telc, een unesco beschermd stadje en het met toeristen gevulde dorp Cesky Krumlov, eveneens cultureel erfgoed. Na 3 volle dagen rondrijden en -lopen waren we alledrie nogal afgepeigerd, dus de laatste dag lekker aan het meer van Brno gehangen en een beetje verbrand. Nog bedankt voor de leuke tijd en zeker ook voor het meenemen van m'n spulletjes!!

Om voor een goed afscheid van Brno te zorgen, hebben we deze week maar weer eens ouderwets gefeest. Een paar weken niet heel hard meer gefeest, dat moest worden ingehaald. Dat betekende bijna iedere avond uit, met name naar oud en vertrouwd Livingstone met Anne, Duitse Katja en Andreas, Oostenrijkse Maks, Isabel uit Portugal, Jodie en Ilse, gezellig BBQen tussen Vinarska blokken A1 en A2 in en samen naar voetbal kijken, hup Holland.

Om ook nog wat Tsjechische cultuur mee te krijgen op het laatste moment, zijn Ilse en ik naar de opening van een maandlang folklore festival gegaan. In het hof van het kasteel van Brno, Spilberk, werd een avond lang een programma opgevoerd met verschillende volksdansen. Onder andere Tsjechisch en Venezuelaans. Waarom deze combi, geen idee. Maar erg leuk om te zien. Veel gesprong en gegil op het podium. Mooie atmosfeer en apart om eens 's nachts in het kasteel rond te lopen.

En dat het vallen uit vliegtuigen hehe. Ilse en ik hadden het over wat er nog allemaal in haar laatste week moest gebeuren. Uitgaan, uit eten, BBQ en waarom niet eens uit een vliegtuig springen hehe. Ja waarom niet eigenlijk??

Dus Ilse aan het bellen geslagen en we konden nog net in een vliegtuigje op zaterdagochtend. We werden in Brno opgehaald door de instructeur, die alvast met 170km per uur ons een voorproefje gaf van snelheden die zouden volgen...

Eenmaal bij het terrein kregen we een instructie, met ondere andere de banaanpositie die je moet aannemen bij het uit het vliegtuig springen door de instructeur en de momenten waarop armen en benen mochten worden uitgestoken of ingetrokken. We kregen nog een half uurtje om ons nerveus te maken, elkaar op te jutten en toen zijn we het vliegtuig ingeladen.

Ingeladen omdat er ondertussen zo'n 12 mensen in het kleine vliegtuig zaten en wij er nog bij moesten met instructeurs en camera's. Maar het paste. De instructeurs hadden een hoogtemeter, dus konden ons fijn laten zien hoe lang het nog duurde tot we op de beoogde 4km zaten. Toen ging het luik open...

Aaaaa, 4km is best diep! Ilse mocht eerst springen, lucky you haha! Best eng om in die deuropening te staan zeg. Nog even zwaaien naar de camera en daar ging ik!

De eerste seconde is een beetje verkrampt maar je lichaam went verbazingwekkend snel aan het vallen. En dan is het echt zoooo super. Echt helemaal te gek. Genieten van het uitzicht en de wind. De wind is eigenlijk het enige waar je nog aan merkt dat je best wel hard naar beneden dondert, max. 218 km per uur. Nog een paar keer duimpjes in de lucht naar de camera en dan wordt de parachute al weer geopend.

We vielen ongeveer 1 minuut in vrije val en toen zweefden we nog ongeveer 6 minuten rond, maar alles was zo snel voorbij. Goed dat we een filmpje hebben! Ilse en ik gingen op de grond uit nog eens uit ons dak, super ervaring. Thanks love!

Die dag ook nog een rondje met de boot over het meer gedaan, beetje gehiked en lekker smazeny syr gegeten aan het meer.

Volgende week is mijn laatste week hier. Zucht. Snel gegaan. Volgende week volgt nog wel een update met mn laatste indruk van wat nou Tsjechisch is hehehe.

Take care loves!

• 25 Juni 2006 - 14:01

Anke:

Lieve Eef,Oei de leegloop van Vinarska gaat nu wel erg hard he. Gek idee dat je je in januari bij die naam nog niets kon voorstellen, dat we in Brno er nog fors naar moesten zieken en daarmee gelijk de stad al een beetje leerden kennen. En nu is het je thuis waar je uit weg gaat. Maar grote troost: Sas komt er aan ! Leuk dat je moetie en Ben ook de plaatsen hebben kunnen zien, waar jij Brno de afgelopen onveilig hebt kunnen maken. Goed dat je daarna ook nog wat plannen hebt, en daarna...............hierheen !!!! en voorlopig maar een tijdje hier in Nederland blijven. Je hebt hier nog het een en ander in te halen. Fijn dat je spulletjes toch voor een deel al mee konden. Dat maakt het ook mogelijk om het retourtje over enige tijd weer met ons drieën te maken. Ook namens ons dus: Lily en Ben bedankt.
    Meisje nog heel fijne weken c.q. dagen. Lieve groetjes ook aan Sas en laat ons tijdig weten wanneer je hier in Nederland aankomt !
    mede namens Frans, Anke

• 26 Juni 2006 - 22:04

Saskia:

Eef wat supergaaf dat skydiven!!! Die foto's zien er echt stoer uit. Coole actie, ik ben jaloers en trots tegelijk :D
    Tot zaterdag love!

• 27 Juni 2006 - 14:12

Marieke:

Wow skydiven, dat wil ik ook nog wel een keertje doen! Heel stoer. Veel plezier met Saskia dit weekend en ik kijk er naar uit om je weer hier in Utrecht te zien! Liefs, Marieke

• 27 Juni 2006 - 18:35

Dionne:

Hee Eef! :-)
    Tis inderdaad supergaaf dat je dat skydiven gedaan hebt! Zou het zelf niet durven en hou het op deltavliegen of zo. ;-)
    En ach ja, aan alles komt een eind, maar je bent wel een hele ervaring, of eerder een heel stel ervaringen rijker!!! Echt super tof! Viel spass met het rondreizen.
    xx dionne