Jaká je Ceská Republika? - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Eveline Walter - WaarBenJij.nu Jaká je Ceská Republika? - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Eveline Walter - WaarBenJij.nu

Jaká je Ceská Republika?

Door: eef

Blijf op de hoogte en volg Eveline

01 Juli 2006 | Tsjechische Republiek, Brno

Gewoon even een berichtje over een aantal dingen die me de laatste dagen weer zijn opgevallen aan Tsjechen/Tsjechie. Kleine dingen lijken met het oog op het komende vertrek toch steeds meer op te vallen...

Ten eerste hebben heel veel Tsjechen ongelooflijk verkeerde kappers. De meest populaire combinatie haarkleuren: rood, blond en donkerbruin, in één kapsel wel te verstaan. Liefst met enorme mat en een paar kortgeknipte plukken bovenop.

De bediening bij cafés werkt hier ook anders. Gisteren zaten we naar het voetbal te kijken op het grote terras van de StaroBrno brouwerij. Je steekt hier niet je hand op naar een ober. Je kijkt hooguit een beetje naar ze, maar niet te opzichtig. Te overdreven vragen om bediening leidt onherroepelijk tot het ontzegd worden van deze service. Zoals we tot de conclusie kwamen gisteren: de bediening doet jou een gunst door naar je toe te komen, het gaat niet zo vanzelfsprekend.

Oja, en het bier heeft een enorme lading schuim. Dat het erg goedkoop is maakt het wel goed ;)

De gemiddelde Tsjech is vrij nors. Vooral de oudere generatie is erg gesloten en komt met moeite los van oude gebruiken. Engels sprekende loketdames zijn zeldzaam en de hoeveelheid Engelssprekende jongeren valt vaak ook tegen. Met Duits kom je vaak nog wel ergens. Pogingen van eigen zijde om Tsjechisch te spreken worden gewaardeerd. Helaas is mijn Tsjechisch niet van dusdanige kwaliteit dat het voor mij veel uitmaakt...

Dingen waar ik wel erg blij mee ben: veeeeel trams en bussen, ook 's nachts. Veel goedkope taxis. Thuiskomen is dus nooit een probleem, in welke toestand je ook verkeert.

Veel cultuur, dus festivals, folkloristische, theatrale, muzikale en dansbare evenementen.

Veel Cajovna's, oftewel theehuizen, waar je heel relaxed een middag/avond door kunt brengen met een waterpijp en een selectie een ruime keus thee. Hier hebben we de afgelopen weken dankbaar gebruik van gemaakt. Vaak leidt een paar uur shishagebruik ook tot vage fotomomenten :)

En natuurlijk zijn er echt genoeg leuke Tsjechen. Ik heb niet heeeel veel close Tsjechische contacten, maar heb genoeg leuke mensen ontmoet. Vooral de studenten staan net zo open voor contact als wij. Gelukkig dus ook een paar Tsjechische vrienden gemaakt, zoals Tereza, Radka, Matej en Petra. Te vinden op diverse foto's haha. Zoekplaatjes. Lieve mensen die ik allemaal snel weer hoop te zien.

Hm, deze week Brno was nog erg leuk. De groep die nog over was, zo'n 20 to 15 to uiteindelijk 10 mensen, was erg hecht en we hebben ons dan ook nog een laatste keer tegoed gedaan aan al het goede dat Brno en Vinarska ons de laatste maanden te bieden had. Shisha, Perpetuum, gewoon bij iemand op de kamer hangen/drinken, goedkoop uit eten en feesten en door de stad en over de heuvels struinen...

Brno was/is een fijne stad. Niet te groot. Niet te druk. Veel cultuur, en veel lieve mensen om je heen. Fijne omgeving. Ga ik allemaal missen.

Maar gelukkig is daar ook nog Utrecht...

• 01 Juli 2006 - 15:22

Eef:

foto's volgen ;)

• 01 Juli 2006 - 16:19

Rikkie:

En wanneer ben je weer terug dan :) *staat uiteraard te trappelen*

• 01 Juli 2006 - 23:05

Anke:

Lieve Eef,Leuk om in vogelvlucht je mening zo even duidelijk te kunnen "horen".
    Uiteraard zijn we allemaal benieuwd naar nog veel meer byzonderheden over een land dat zolang grotendeels voor ons verborgen is geweest. Reken dus maar vast op veel vragen van geinteresseerde Nederlandse vrienden. Heel fijne tijd met Saskia en veel succes met het rondtrekken daarna. En dan.....naar Utrecht en naar ons allemaal.
    Liefs, Anke.
    P.S. De boot is met een jaar verlengd. Ga je mee als Bas er voor de eerste keer op gaat ?

• 02 Juli 2006 - 21:28

Saskia:

Ik vind de laag schuim op het bier wel lekker hoor :D Maar de wijn die je me net gaf is ook goed te drinken :D

• 05 Juli 2006 - 18:01

Dionne:

Owh Eef, wat lijkt de tijd toch snel te gaan. Geniet nog van alle leuke dingen daar en erbuiten. :-)
    xx dionne

• 15 Juli 2006 - 08:58

Stean:

Utrecht is ook leuk hoor :)